شرکت آزادراه تبریز ارومیه (پل میانگذر)

:درباره ما

معرفی
شرکت آزاد راه تبریز ارومیه در سال 1368 بر اساس توافق شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور از یک طرف و شرکت سرمایه گذاری گروه توسعه ملی و سازمان بازنشستگی کشوری به صورت مشترک از طرف دیگر ، به منظور انجام و اتمام پروژه آزادراه تبریز- ارومیه ، تاسیس شد. مبنای حقوقی تاسیس این شرکت ، اجرای قانون احداث پروژه های عمرانی بخش راه و ترابری از طریق مشارکت منابع مالی و پولی کشور در سال 1366 بود.

پروژه آزاد راه تبریز ارومیه اولین بار در سال 1326 و پس از آن در سال 1346 در برنامه عمرانی چهارم مطرح شد اما نهایتا از سال 1358 عملیات آن شروع شد. آزادراه تبریز ارومیه یک آزاد راه چهار باند {دوخط رفت و دو خط برگشت } به طول 124 کیلومتر بین شهرستان تبریز و ارومیه است. موضوع فعالیت این شرکت، احداث، بهره برداری ، نگهداری و مرمت آزادراه تبریز – ارومیه و پل میانگذر دریاچه ارومیه در دوران ساخت و بهره برداری و اجرای طرح های جانبی مورد نیاز و انجام هر گونه عملیات راه و ساختمان در این زمینه است . همچنین شرکت آزادراه تبریز ارومیه می تواند در انواع طرح ها و پروژه های راه سازی، ساختمانی و مهندسی ، تولیدی و خدماتی و اداره آنها سرمایه گذاری و مشارکت کند. 50 درصد سهام این شرکت متعلق به صندوق بازنشستگی کشوری و 50 درصد دیگر متعلق به شرکت سرمایهگذاری گروه توسعه ملی است.

ایستگاه اخذ عوارض
این شرکت در ابتدا دارای یک ایستگاه عوارضی در شرق و ابتدای ورودی جاده به دریاچه ارومیه با 6 باجه اخذ عوارض بوده که بعدا به غرب دریاچه انتقال یافت. این باجه ها به صورت خودکار ،
الکترونیک و آنلاین کار می کنند و توانایی دریافت گزارش های مقایسه ای سالانه، ماهیانه، هفتگی دارند. رانندگان می توانند قبوض عوارض استفاده از این آزاد راه را به صورت آنلاین پرداخت کنند.



introduction
Tabriz-urumiye highway company in 1989 was established based on agreement of bulid and develop state transportation infrastructures on one hand and national develop group investment company and state pension organization jointly on the other hand , in order to do and accomplish the Tabriz uremia highway project. The legal base of stablishing of this company was carrying out rules for constructing projects in road and transportation section through participation of state financial resources in 1987.

Tabriz uremia highway project was raised for the first time in 1947 and then in 1967 in fourth construction plans but finally its operation was began in 1979 . this highway is a four lines highway { two going and two back lines } with the length of 124 km between Tabriz and urumiye . the subject of this company s activity is, constracting , utilization , maintenance and repair of Tabriz uremia highway and causeway bridge of uremia lack in building time and utilizing and carrying out required side projects and doing any road and building operation in this field. Also Tabriz- uremia can participate and invest on different constructing road projects, building and engendering, manufacturing and services projects. 50% percent of this company s share belongs to state pension fund and other 50% belongs to nation development group investment company. 
Pay toll station

This company has a 6 counters toll station in the east and the beginning entrance of road to uremia lake and which later moved to west lake. These counters work automatically , electronic and on-line and are able to receive comparative annually, monthly and weekly reports. Drivers can pay the charge of toll on-line.

الف – تاریخچه پروژه :
با اهداف خارج کردن استان آذربایجان غربی از بن بست و تسهیل دسترسی به آن،کاهش مسافت و زمان تردد در نتیجه صرفه جوئی در هزینه های ملی، کاهش آلاینده های زیست محیطی، رونق گردشگری و ... اولین بار در سال 1326 توجه برای عبور از دریاچه و بعداً در برنامه عمرانی چهارم 1346 مطرح و نهایتاً از سال 1358عملیات خاکریزی جهت احداث جاده شروع و در سال 1368 نسبت به نصب پل شناور اقدام گردید که به علت عدم موفقیت و کارائی نهایتاً موافقت با انجام کار مطالعاتی و تهیه طرح برای مسیر میانگذر و حفاظت خاکریز و احداث پل در سال1377 صورت گرفت و با انتخاب مجری طرح و تهیه مستندات جهت انتخاب پیمانکار، در سال 1381تشریفات

مناقصه برگزار و نهایتاً عقد قرارداد در شهریورماه و تنفیذ آن در بهمن ماه 1381 عملی گردید. پس از تدقیق مطالعات طرح، تجهیز کارگاه و عملیات اجرائی پروژه در بهمن ماه 1382 آغاز شد.
ب – مشخصات طرح :
این آزاد راه چهار خطه (دو خط رفت و دو خط برگشت) بطول 124 کیلومتر بین شهرستان تبریز و ارومیه در دست ساخت بوده و از پنج قطعه بشرح زیر تشکیل می گردد.
قطعه یک
این قطعه حد فاصل بین شهرستان ارومیه تا کوه زنبیل بطول 5/24 کیلومتر می باشد، باند شرقی این قطعه از قبل در دست بهره برداری و باند غربی پس از تکمیل در نیمه دوم سال 88 مورد بهره برداری قرارگرفت. لازم به ذکر است بازسازی و ترمیم باند شرقی و احداث تقاطع های غیرهم سطح در این قطعه به آینده موکول شده است.

قطعه دو
قطعه دو ( پروژه شهید کلانتری ) شامل دو بخش است
● بخش یک پل اصلی: این پل با مسیر رفت و برگشت جداگانه، دارای سه باند شامل دو باند جدا از هم جاده ای و یک خط ریلی می باشد. عرض هر باند عبور جاده ای که دارای دو خط است 5/9 متر بوده و عرض خط ریلی نیز 5 متر می باشد که در وسط باندهای سواره رو طراحی و منظور شده است. طول پل 1709 متر شامل 1276 متر پل اصلی بعلاوه 50×2 متر پل انتقالی و 8/166 × 2 متر پل دسترسی در طرفین می باشد شیب طولی پل 2/1% محدود شده و ارتفاع آزاد در زیر دهانه وسط ، جهت عبور شناورها درپرآب ترین وضعیت دریاچه حدود 10 متر خواهد بود.

باند شمالی این پل ( لاین A ) در آذر ماه سال 1387 به صورت موقت افتتاح و عبور و مرور از روی پل آغاز گردید چون پلهای انتقالی و دسترسی ساخته نشده بودند بوسیله دو عدد پل خرپا اتصال پل اصلی و خاکریز برقرار گردید بخاطر عرض کم و شیب زیاد پل خرپا محدودیتی در ترافیک عبوری وسایل نقلیه سنگین از قبیل کامیون و تریلی و اتوبوس ایجاد کرده بود که این نقیصه با بهره برداری از باند جنوبی (لاین C) مرتفع شده است و با بهره برداری از لاین (c)، تردد کلیه وسایل نقلیه از روی پل امکان پذیرگردید و در اوایل فصل بهار93 این بخش و یا بعبارتی پل میانگذر به جز لاین B خط ریلی به بهره برداری رسید و بصورت غیر رسمی تحویل موقت گردید.که کل پروژه پل میانگذر دریاچه ارومیه در بهمن ماه 94 بصورت رسمی تحویل موقت ودر سال 96 تحویل قطعی انجام گرفت.
• بخش دو خاکریز میانگذر دریاچه ارومیه : عرض دریاچه در محل اجرای میانگذر حدود 5/15 کیلومترمی باشد که ارتباط دو طرف دریاچه از طریق 8/10 کیلومتر سنگریزی از سمت ارومیه و 2/3 کیلومتر سنگریزی از سمت تبریز و احداث پل در مابقی مسیر تامین شده است. توضیح اینکه نسبت به تعریض جاده روی سنگریز و تبدیل آن به آزادراه چهار خطه اقدام شده است و بصورت کامل در دست بهره برداری می باشد.

قطعه سه
این قطعه در جزیره اسلامی حدفاصل روستای «آق گنبد» تا سه راهی «سرای» بطول 8/18 کیلومتر را شامل می شود.
قطعه چهار
قطعه چهار حد فاصل سه راهی «سرای» تا «سرین دیزج» بطول 29 کیلومتر می باشد.
قطعه پنج
طول قطعه پنج 5/36 کیلومتر بوده و مابین «سرین دیزج» و «قره ملک» واقع شده است.
توضیح اینکه در بهمن ماه سال 1394 پل میانگذر تحویل موقت گردید ضمناً مطالعات و تهیه طرح در مورد قطعات 3 و 4 باتمام رسیده و عملیات اجرائی بر روی قطعات مذکور توسط سرمایه گذاران دیگردردست اجراست.

ج – قرارداد:
پیرو تفاهم نامه مورخ 20/9/1385 و تصویب نامه مورخ 29/1/1386 هیئت محترم وزیران قرارداد مشارکت در سرمایه گذاری برای تکمیل عملیات احداث قطعات 1 ، 2 و پل میانگذر آزاد راه تبریز- ارومیه و بهره برداری و نگهداری از آن در تاریخ 4/4/1386 بین اطراف مشارکت و وزارت راه و ترابری منعقد و در تاریخ 19/6/86 طی شماره 10482/11 در دفتروزارت راه و ترابری به ثبت رسید.
طبق تبصره 4 از ماده یک قرارداد، حداقل سهم الشرکه اطراف مشارکت در تمام دوران تکمیل قطعات 1 و 2 آزاد راه تبریز- ارومیه مبلغ 380 میلیارد ریال و حداکثر سقف تعهد مالی اطراف مشارکت در این دو قطعه 400 میلیارد ریال می باشد و باقیمانده منابع مالی مورد نیاز برای تکمیل قطعات 1 و 2 آزاد راه به هر میزان و مبلغ به عهده و مسئولیت وزارت راه و ترابری می باشد.
طبق بند ج و د از ماده 5 قرارداد هزینه نگهداری در دوران بهره برداری 15% درآمد آزاد راه در هر سال و نیز سقف هزینه های بهره برداری حدود 10% درآمد سالیانه ( مجموعاً 25% ) می باشد.
نرخ سود مشارکت اطراف مشارکت سازمان بازنشستگی کشوری و شرکت سرمایه گذاری گروه توسعه ملی 23% در سال تعیین گردیده است.
طبق گزارش درآمد هزینه ، دوران مشارکت شامل دوره احداث و تکمیل قطعات 1 و 2 آزاد راه تبریز- ارومیه 5/1 سال و دوران بهره برداری 14 سال تا استهلاک کل سرمایه و سود مورد انتظار برآورد شده است.
در پایان دوره مشارکت شرکت پس از استهلاک کل سرمایه با سود 23% ، آزاد راه و تاسیسات جانبی خاص به وزارت راه و ترابری انتقال می یابد چنانچه سرمایه گذاری طرف مشارکت محدود به قسمت اول (قطعات 1 و 2) گردد در این صورت در خصوص دوران مشارکت عیناً وفق مفاد قرارداد مشارکت عمل می شود. طرف مشارکت باید حداکثر تا پایان سال 1386 و یا تاریخ به بهره برداری رسیدن قطعات 1 و 2 هرکدام که موخرباشد نظر خود را در مورد سرمایه گذاری در قطعات 3 و 4 به وزارت اعلام بنماید.
نحوه اخذ عوارض

این شرکت در حال حاضر دارای یک ایستگاه عوارضی در شرق و ابتدای ورودی جاده به دریاچه ارومیه با 8 باجه اخذ عوارض بوده و در هر باجه صفحه کلیدی وجود دارد که صرفاً می تواند توسط کارت باجه دار راه اندازی شده و شروع به کار نماید در نتیجه نام و مشخصات باجه دار در هر لحظه قابل تشخیص می باشد. با ورود وسیله نقلیه به ایستگاه عوارضی باجه دار از روی صفحه کلید اقدام به انتخاب نوع ماشین کرده، قبض چاپ شده توسط چاپگر در قبال دریافت مبلغ مربوطه تحویل راننده می گردد. در قبض های چاپی اطلاعاتی از قبیل مبلغ، ساعت (تا جزء ثانیه) تاریخ، شماره باجه، نام ایستگاه، کد باجه دار و ... چاپ می شود. ضمناً همزمان مبلغ برروی دو نمایشگر که اولی در دید راننده و دومی که در مقابل دوربین نصب شده در باجه می باشد نمایش داده می شود.
در صورتیکه راننده قبلاً کارت اعتباری خریداری کرده باشد با نزدیک کردن کارت به دستگاه کارت خوان و در صورت وجود اعتبار خودبخود قبض با مبلغ تعریف شده توسط چاپگرچاپ شده که از اعتبار کارت کسر می گرددو تحویل راننده می شود.
ضمناً این امکان وجود دارد که راه بند نصب شده برای چنین خودروئی جهت عبور بصورت خودکار باز شود.
کلیه این اطلاعات ضمن ذخیره در باجه ها بصورت Online به سرور اصلی منتقل شده و از کلیه عملیات و تردد توسط 22 دوربین فیلم برداری در داخل باجه ها و محوطه باز ایستگاه فیلمبرداری گردیده و برای مدتی بالغ بر 30 روز جهت بازبینی و بررسی علاوه بر سرورها بر روی حافظه های جانبی ذخیره و نگهداری می گردد.
ضمناً با استقرار دوربینهای ثبت تخلف از مهرماه سال 1398، کلیه خودروهای عبوری که عوارض پرداخت نمی کنند توسط این دوربین ها شناسایی و جهت پلیس راهور ناجا جهت اعمال قانون و صدور جریمه ارسال می گردد.